30 Жовтня 2019 - admin

Оренда, кредити, відсотки. Ринок землі — у відповідях Міністерства економіки

Заступник міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства Тарас Висоцький відповів на запитання журналістів та глядачів hromadske. Чи не скуплять великі орендарі всі паї? Чи будуть банки кредитувати фермерів? Чи не виженуть нові власники землі орендарів? Чи будуть безкоштовно надавати землю? Ми зібрали головні тези цієї розмови.

 

Кого має підтримати реформа?

 

Зараз 15% землі обробляється малими фермерами. 25% — великими, а 60% — середніми. Всі вони взаємодіють і все це досить гармонійно працює. Наша ідея — не ламати це.

 

Чи зможуть агрохолдинги скупити більшість землі?

 

Введені три просторових обмеження для одного покупця: 0,5% в межах країни, 8% у межах області, 35% у межах громади. Це означає, що монопольного статусу навіть на рівні невеличкої громади не може бути. І це завжди спричинятиме конкуренцію.

 

Що буде з чинними орендарями?

 

Якщо брати пайові землі, то приблизно 80% договорів укладені на термін 7-10 років. Державні землі — 90% на термін 15 років. Більшість земель — це оренда більше 10 років. Орендарі й надалі їх оброблятимуть.

 

Ймовірність того, що не цей фермер, а хтось інший викупить цю землю, мала. Адже викупивши, ти не зможеш там працювати. Або змушений будеш погодитися на попередні умови оренди. Вони не завжди вигідні.

 

Орендар має переважне право купівлі. Згідно з законом власник паю, маючи намір його продати, зобов’язаний спочатку запропонувати його орендарю.

 

Чи будуть давати банківські кредити під покупку землі?

 

Це передбачено. Ба більше, ми передбачаємо державну підтримку компенсації вартості. Облікова ставка НБУ має бути компенсована. Кінцева вартість буде 3-5% під кредит. Це перш за все допоможе чинним фермерам, особливо малим і середнім, бути конкурентним і викупити ці землі.

 

Але йдучи до банку, ми заставляємо ресурс вартістю 2 тисячі доларів. Якщо нам треба на зрошення 3-5 тисяч, то це не співставно. Тут треба ще залучати додатковий зовнішній ресурс на операційні інвестиції.

 

У фермера закінчується строк оренди. Він хоче її продовжити, бо в землю вкладені і ресурси, і гроші, але власник відмовляється та продає землю. Що робити фермеру?

 

Ми, як держава, пропонуємо наступне. Власник паю зобов’язаний прийти до фермера і сказати: я продаю за 2 тисячі доларів, наприклад. Але він не може продати за 10, якщо такої ціни немає. І тоді фермер бере ці гроші в банку під гарантією фонду гарантування кредитів, які ми додатково створюємо, і розуміє, що щомісяця ми будемо компенсувати облікову ставку. В нього залишається зобов’язання по тілу кредиту.

 

Зараз середній розмір оренди — 10%. Ми розраховуємо, що кредит на землю має бути на 5-10 років. Фактично, тіло кредиту він може виплачувати з оренди. Але основне навантаження відсотків компенсує держава. На такі площі як — 10-15% у нас достатньо ресурсу.

 

Чи буде безкоштовно надаватися земля в особисте сільгоспкористування? 

 

Чинне законодавство дозволяє кожному громадянину України отримати безкоштовно до 2 гектарів під особисте сільськогосподарське користування. Але у нас 43 мільйони людей, і лише 41 мільйон сільгоспугідь. Тому в принципі це не можливо.

 

Що буде з фермерами, які в 1990-х роках взяли землі у постійне користування?

 

Вона залишається в них, але цю землю не можна передати в спадщину. Вона повертається в державну власність. Таких земель близько півмільйона гектарів по Україні. Ми пропонуємо, щоб ці фермери мали змогу викупити ці землі протягом 5 років, але обговорюють термін до 10 років. Безвідсотково, в розстрочку. Ми пропонуємо викуповувати по нормативно-грошовій оцінці. Це зараз в середньому по Україні 27 тисяч гривень за гектар.

 

Коли одноосібники будуть платити на рівні підприємців?

 

З 1 січня 2020 року. Згідно з планом податкової реформи, має бути вирівняне оподаткування на рівні гектару, щоб не було тіні, щоб усі хто заробляють певний рівень платили, а далі вже конкурували, в кого кращі технології, в кого краща прибутковість. Це зміна до податкового кодексу — один із законопроектів комплексу земельної реформи. Три вже зареєстровані, взагалі буде до семи законопроектів.

 

Прем’єр Олексій Гончарук казав, що в тому числі через ринок землі наша економіка зросте на 40% за 5 років. Це правда?

 

Якщо ми говоримо про альтернативний депутатський законопроєкт, — ні. В нас фактично буде обмеження заходу нових інвестицій. А інвестиції — це технології. Де в нас є резерв доданої вартості, який формує потім ВВП і економіку? Наприклад, зрошення. У нас 40% земель уже його потребують. Тут збільшити врожайність можна вдвічі. Це вимагає інвестицій до 10 тисяч доларів на гектар. Це вартує вдвічі більше, ніж сама земля. Окупність — 10-15 років.

 

Садівництво. З гектару можна отримувати не 400 доларів, а півтори-дві тисячі доларів. Але це знову ж окупність 10-15 років.

 

За всіма цими напрямками окупність 10-20 років. Відповідно, треба інвестиції. Внутрішній інвестиційній резерв обмежений. Тому уряд виступає якраз за більш ліберальну модель, щоб ці інвестиції і технології прийшли швидше.

 

Джерело: hromadske

від 24.10.2019

  • Facebook
  • Через сайт

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Новини за темою

Вчена рада 20.05.2024 про висування роботи для участі у конкурсі

В Інституті землекористування НААН 20.05.2024 р. о 10:00 відбудеться Вчена рада з приводу висунення роботи для...
Детальніше

Участь у Міжнародній конференції молодих професіоналів «GEOTERRACE-2022»

3–5 жовтня 2022 року співробітники Інституту землекористування НААН України взяли участь у міжнародній...
Детальніше

Результати проведення ІI Міжнародної науково-практичної конференціі “Формування сталого землекористування: проблеми та перспективи”

11-12 листопада 2021 року в Інституті землекористування НААН України відбулася IІ Міжнародна науково-практична...
Детальніше

Зворотній зв'язок